Krómozás

Cégünk egyik fontos és legnagyobb precizitást követelő munkafolyamata a veterán autók illetve motorkerékpárok alkatrészeinek újrakrómozása.

Mint tudjuk egészen a 70’-es évekig nagyon sok krómozott alkatrész volt a járműveken, melyek az évek múltával megkoptak, esetleg berozsdásodtak. Napjainkban fénykorát éli az ’oldtimer’ autók illetve motorok felújítása, melynek piacán igyekszik cégünk is szerepet vállalni. Köztudott, hogy ezen járművek alkatrészei pótolhatatlan darabok, többnyire nem lehet belőlük újat vásárolni, így az eredeti alkatrészeket kell megmentenünk. De hogyan is néz ki egy ilyen összetett és hosszadalmas folyamat a gyakorlatban?

Ahogy írtuk is, pótolhatatlan munkadarabokról van szó, így nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a beérkező alkatrészcsomagok minden egyes darabja nyilvántartásba legyen véve, illetve fotódokumentációval legyen ellátva. Az ajánlatok mindegy egyes darabra külön készülnek, melyet egy alapos állapotfelmérés előz meg, mely alapján a ráfordított időt határozzuk meg. Ez lesz az árképzés alapja minden esetben. Azért adunk minden darabra külön árat, hogy a tulajdonos mérlegelni tudjon, megéri-e felújítani az alkatrészt. A tulajdonos végső megrendelése alapján helyezzük munkába azon tartozékokat, melyekre a felújítást megrendelte.

Egy lökhárító példáján szemléltetve a gyakorlati teendőket, a következőképp zajlik:

A folyamatot homokszórással kezdjük, az esetleges festéket eltávolítjuk ( például lökhárítók hátuljáról) Ezek után vegyileg, áram segítségével leoldjuk a régi nikkel-, króm-, rézbevonatot, tehát alapfémig visszamaratjuk az alkatrészt. Következik a savazás, a leoldott lökhárítót sósavba helyezzük, hogy kimarja az évtizedek alatt képződött rozsdát.

Ekkor látjuk az alkatrész valódi állapotát, amivel dolgoznunk kell. Látható lesz, hogy milyen mélyen vannak az anyagban az esetlege rozsdakráterek illetve milyen egyéb sérülések vannak rajta. Mivel sok külföldi és hazai ügyfelünk nem tudják megoldani a lakatosmunka elvégeztetését megoldani – távolság vagy szakemberhiány miatt -, így az üzemben külön részleg működik, amely a javításokat és lakatosmunkákat végzi. Szakembereink rendkívül precíz és sok éves tapasztalaton alapuló munkája ( pl. foltkészítés, hegesztés ) olyan javítást tesz lehetővé, mellyel az alkatrészek úgy kerülnek javításra, hogy tökéletesen lehessen galvanizálni a kilakatolt darabra. Ha a javítás megtörtént, kezdődhet a csiszolás.

 De mit is jelent ez? Nagyipari csiszoló berendezésekkel először 80-as vászonnal szedjük ki a mély krátereket az anyagból. A használt 80-as vászon nyomait 150-es szemcsével távolítjuk el, majd jön a 240 és 400-as finomságú korong. Itt fontos megjegyezni, hogy a nikkel- illetve krómréteg semmilyen karcot, felületi egyenetlenséget nem hoz helyre, nem fed el. Ezért maga a csiszolás- polírozás tökéletessége a legfontosabb a műveletsorban. De mi is a teendő, ha annyira vékony az anyag, hogy nem lehet a már említett krátereket kicsiszolni, mert az anyagvastagság nem teszi lehetővé. Ebben az esetben galvanikus rezezéssel tudjuk növelni az anyagvastagságot, hogy legyen miből dolgozni. ( Ezt a műveletet szükség esetén addig ismételjük, míg el nem érjük az ideális felületet)

  Ez egy meglehetősen időigényes és költséges folyamat, egyes darabokon 3-4-szer több munkaórát igényel. Gyakori probléma lökhárítók esetében is, hogy a törött darabot korábban már javították és fénytörések láthatóak a felületen. Ezeket szintén vastag rezezéssel és kézi fémgyaluval tudjuk helyrehozni. A legtöbb időt és precízitást tehát a galvanizálást megelőző előkészítő folyamatok igénylik. És – ahogy azt már említettük- ezen folyamatok hossza, az invesztált munkaórák fogják meghatározni a felújítás költségét.

Ha elkészült a csiszolás, zsírtalanítás, akkor matt nikkel, majd fényes nikkel bevonatot kap a munkadarab. Ekkor még van lehetőség kisebb karcok eltüntetésére egy speciális koronggal. Majd jön az utolsó mozzanat, maga a krómozás, mely tulajdonképpen megvédi a nikkel réteget attól, hogy bemattuljon.

HASZNOS TUDNIVALÓ: Amiből lehet vásárolni újat vagy utángyártottat, célszerű azt választani, az lesz a gyorsabb és költségkímélőbb megoldás. Az általunk végzett krómozási folyamatok kifejezetten az egyedi darabok, kézi- és gépi megmunkálására lettek kialakítva, mellyel a pótolhatatlan alkatrészeket mentünk. A folyamat rendkívül energia-, vegyszer-, és munkaerő-igényes.  Minden esetben ezekkel a tényezőkkel kell számolunk az ajánlatok kidolgozása során. Hogy az adott tartozék Lada vagy Jaguár tartozék, az az ár szempontjából lényegtelen, minden esetben a tulajdonos saját döntése, hogy az autó összértékének tekintetében mérlegelje a felmerülő költséges esetleges jövőbeli megtérülését.

Korlátozott mennyiségben vállaljuk egyedi gyártású alkatrészek felületkezelését is előzetes ajánlatkérés alapján.
Ajánlatkérés: galvansystems@gmail.com